Paralaksa tła

Wdzięczność na co dzień

Dlaczego warto ćwiczyć ? Pięć nieoczywistych powodów
30 czerwca 2016
„Slow life – zwolnij i zacznij żyć”
19 lipca 2016
 
„Wdzięczność za dobro, które już jest w Twoim życiu, jest podstawą wszelkiej obfitości.” Eckhart Tolle
 

Czy kiedykolwiek w codziennej bieganinie zdarza Ci się zatrzymać na moment i docenić to, co masz w życiu?Często rzeczy, które są dla Ciebie oczywiste, są jednocześnie tymi, za które powinieneś być najbardziej wdzięczny.

Wiele lat temu nie doceniałam tego, co miałam. Myślę, że większość dzieci nie czuje wdzięczności za to, co posiada, ponieważ ich wyobrażenie o świecie jest niewielkie i nie wiedzą, jak wygląda życie po drugiej stronie. Nigdy nie byłam wdzięczna za to, że odkręcam kran i mogę napełnić wannę ciepłą i czystą wodą, wziąć kąpiel i relaksując się, oczyścić swoje ciało. Gdy dorosłam, dotarło do mnie, jak wiele ludzi w oddalonych zakątkach świata marzy o dostępie do wody pitnej, nie mówiąc o własnej łazience i strumieniu czystej wody z kranu.

Edukacja. Kolejny pewnik. Ileż to razy narzekało się z powodu konieczności pójścia do szkoły? Zamiast docenić dostęp do darmowej edukacji, w myślach złościłam się na nadchodzący poniedziałek. Przez długie lata nie spojrzałam na to z innej perspektywy – jak wielkie mam szczęście, że mogę się uczyć i za pomocą nauki poznawać otaczający mnie świat. Że mam nauczycieli, którzy mimo, że srodzy, to starają się przekazać mi wiedzę, aby w przyszłości żyło mi się lepiej.

 
 

Zdrowie. To normalne. Urodziłam się zdrowa. Stawiam pierwsze kroki na tym świecie. Czuję zapach gotującego się obiadu, widzę zabawną minę mojego psa, gdy wracam do domu. Widzę, patrzę, czuję. Zdrowie to coś oczywistego. Dlaczego doceniasz je dopiero wtedy, gdy coś się posypie? Dorastając i jednocześnie bardziej poznając otaczający mnie świat, zaczęłam doceniać to, co mam. Zmieniłam całkowicie perspektywę i kwestie, które do tej pory brałam za pewnik, zaczęłam postrzegać jako przywilej.

Często narzekasz, gdy znajdujesz się w trudnej sytuacji . W ciężkich momentach warto pomyśleć o tym, za co jesteś wdzięczny w swoim życiu. Jeśli jesteś zdrowy, jesteś w stanie pokonać wszelkie przeciwności losu.

Czy wiesz, że naukowo udowodnionym faktem jest, iż uczucie wdzięczności wzmacnia Twój system odpornościowy i sprawia, że czujesz się szczęśliwszy? Ludzka natura jest tak zaprojektowana, że zazwyczaj chcemy tego, czego nie możemy mieć i skupiamy się na tym, co nas nie wychodzi. Powinno być dokładnie na odwrót – doceń to, co masz i skup się na tym co świetnie Ci wychodzi.

 

Jeśli jesteś urodzonym pesymistą, lub tak jak ja dorastałeś w otoczeniu gdzie wpajano Ci, że świat i ludzie to samo zło, ciężko jest zmienić sposób myślenia ot tak. U mnie wymagało to lat praktyki i wielu przeczytanych książek, lecz w końcu przestawiłam myśli na inny tor. Nie pozwalam sobie na zamartwianie się i snucie w głowie złych scenariuszy – w mojej psychice zawsze wszystko będzie dobrze

Wracając do tematu wdzięczności…

Jak sprawić, aby na co dzień częściej odczuwać wdzięczność? Oto moje wskazówki

Spisuj pozytywne wydarzenia

Wiele czytałam o prowadzeniu tzw. dziennika wdzięczności. Sama przez jakiś czas prowadziłam taki notatnik – pod koniec dnia spisywałam w nim wszystkie e rzeczy, jakie danego dnia wywołały uśmiech na mojej twarzy. Wyznaczyłam limit minimum pięciu, z czasem zaczęłam ten limit znacznie przekraczać. To ćwiczenie wprawiało mnie w dobry nastrój przed snem. Sprawiało, że skupiałam się na pozytywach i przypominało, że nawet w pozornie nie najlepszym dniu zawsze można odnaleźć coś dobrego.


Bądź obecny

Nie masz wpływu ani na przyszłość, ani na przeszłość. To teraźniejszość dzieje się w tym momencie, więc daj z siebie 100%. Zamiast błądzić myślami gdzie indziej, skup się na tym, co dzieje się tu i teraz. Ćwicz uważność. Jeśli złapiesz się na tym, że wybiegasz myślami poza to, co właśnie się dzieje, przyprowadź swoją świadomość z powrotem na miejsce.


Spójrz ponad własny horyzont


Warto być świadomym świata. Łatwym sposobem na wywołanie uczucia wdzięczności jest próba wczucia się w sytuację obywateli państw pogrążonych w wojnie lub w biedzie (albo jedno i drugie). Lub w skórę ludzi, którzy nie mają tyle szczęścia co Ty i nie mogą chłonąć świata za pomocą w pełni sprawnych zmysłów. To powinno sprawić, że poczujesz większą wdzięczność za to co posiadasz.


Bądź uprzejmy i wdzięczny dla otaczających Cię ludzi


„Dziękuję” do sąsiada, który otworzył przed Tobą drzwi do osiedlowego sklepiku, „dziękuję” dla partnera, który zajął się usterką w Twoim samochodzie. „Dziękuję” dla mamy ,która przygotowała pyszny, niedzielny obiad. To tak proste słowo, a tak często o nim zapominamy. Daj Twoim najbliższym znać, że ich doceniasz. Nie skupiaj całej swojej uwagi na tym czego nie robią, lecz doceniaj to, co robią. To zachęci ich, by robić to częściej !


Wyciągnij pozytywy z każdej sytuacji

Nawet z pozoru beznadziejną i złą sytuację możesz obrócić na swoją korzyść. Przykład? Zawaliłam ważny test. Przynajmniej wiem, na jakim poziomie stoi moja wiedza i będę mogła lepiej przygotować się na duży egzamin. Niedobór żelaza potwierdzony wynikami badań? Zamień „olaboga jestem chora !!!” na „Już wiem, dlaczego jestem osłabiona i co mam robić, aby nareszcie poczuć się lepiej”. Ponadto, zamiast skupiać się na swoich brakach (wynajmowane mieszkanie zamiast własnego, stary model telefonu itd. ) doceń to, co masz!

To jak, za co jesteś dzisiaj wdzięczny?

Komentarze są wyłączone.